این مرکز حلقه واسط صداوسیما و حوزه علمیه است


‌مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما تعامل با حوزه‌های علمیه را به عنوان ماموریت جدی این مرکز در سال ۹۷ عنوان کرد و افزود: این مرکز به عنوان حلقه واسط بین صدا و سیما و حوزه علمیه تاسیس شده لذا به این تعامل بسیار نیازمند هستیم.

به گزارش دوستی دانلود، محمد حسین ظریفیان امروز در جمع خبرنگاران انتخاب سالروز شهادت، مرتضی آوینی را به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی و مبدا هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مجددی برای بازخوانی فرهنگ و هنر با رویکرد متعهدانه دانست و افزود: شهید آوینی هنرمند را خزانه‌دار غیب می‌داند و معتقد است سینه هنرمند باید قابلیت نزول ملائکه را داشته باشد چراکه او پیام‌های آسمانی را برای اهل زمین می‌آورد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما با بیان اینکه جهان پرتلاطم امروز نیازمند این نگاه است، ادامه داد: به نظر می‌رسد بسیاری از کاستی‌های امروز زندگی بشر به دلیل عدم نگاه الهی به ساحت هنر است.

وی اظهار کرد: اداره کل پژوهش‌های اسلامی صداوسیما خود را متعهد به اعتلای هنر می‌داند، و در طول عمر ۲۴ ساله خود توانسته در این مسیر گام‌های بلندی بردارد؛ هویت این مجموعه پژوهشی و ساحت ماموریت در حوزه دین و رسانه است و توانسته به مثابه یک مرکز راهبردی در حوزه دین و رسانه در جهان اسلام عمل کند.

انتشار ۷۵۰ عنوان کتاب در مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما

 

ظریفیان گفت: این مرکز در پژوهش‌های دینی رسانه بالغ بر ۷۵۰ عنوان کتاب منتشر کرده است که بخش قابل توجهی از آن نه تنها نیاز صداوسیما بلکه نیاز حوزه‌های دیگر فکر و اندیشه و فرهنگ را پاسخ داده است.

وی افزود: در کنار کتاب فصلنامه‌های متعدد نیز بالغ بر ۱۲۰۰ شماره منتشر شده است و توانسته با ارائه محتوای روزآمد نیازهای جدی را پاسخگو باشد.

تهیه ۱۲۰۰ دقیقه فیلم از علما و بزرگان

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صداوسیما با بیان اینکه مرکز پژوهش ها ۱۲۰ هزار دقیقه فیلم از مفاخر و بزرگان حوزه و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی تهیه کرده است، گفت: با ارتقای ساختار این مجموعه در سال گذشته زمینه‌های خوبی برای فعالیت ایجاد شده است که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای استان را پاسخ دهد.


ظریفیان به رویکردهای مهم اداره کل پژوهش‌های اسلامی در سال پیش رو اشاره کرد و افزود: رویکرد اساسی این مرکز توجه به پژوهش های بنیادین در ساحت دین و رسانه است؛ این حوزه در غرب بسیار فعال است و ما امیدواریم بتوانیم در حرکت جدید خود ساحت دین و رسانه را با استفاده از ظرفیت‌های مطالعاتی خارج و داخل کشور غنا و رونق بخشیم.

 

تعامل با حوزه‌های علمیه؛ ماموریت جدی مرکز پژوهش های اسلامی

وی اضافه کرد: رویکرد دیگر در سال ۹۷، پاسخگویی به نیازهای حوزه پیام است؛ ۱۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در کشور فعالند که لازم است مرکز پژوهش ها نیاز آنتن و محتوای حوزه پیام این شبکه ها را تامین کند.

وی رویکرد دیگر را تعامل با حوزه های علمیه به عنوان ماموریت جدی در سال ۹۷ دانست و افزود: این مرکز به عنوان حلقه واسط بین صدا و سیما و حوزه علمیه تاسیس شده لذا به این تعامل بسیار نیازمند هستیم.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما رویکردهای دیگر را تعامل با مجامع دانشگاهی، ترویج گفتمان دین و رسانه توجه به رسانه‌های نوین در فضای مجازی و نشر گفتمان دین در رسانه عنوان کرد و توضیح داد: در حال حاضر در حوزه پژوهش که ماموریت اصلی مرکز است ۸۶ پروژه در حال اجرا می باشد که در سال جدید ۳۸ پژوهش دیگر برای انجام خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته شورای فقهی رسانه آغاز به کار کرده است، گفت: در سال ۹۷ موضوع شناسی فقه رسانه را در دستور کار داریم.

ظریفیان گفت: حرکت بزرگ و اساسی در سال پیش رو برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه است که در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد و امیدواریم که دستاوردهای این همایش دغدغه های جدی اصحاب رسانه و دغدغه مندان دینی را پاسخگو باشد.

وی همچنین به ترجمه آثار مرجع دین و رسانه به زبان های غیر فارسی اشاره کرد و گفت: برای گسترش مفاهیم دین و رسانه مبتنی بر انقلاب اسلامی ظرفیت هایی در خارج از کشور شناسایی شده است که فعال خواهد شد.

مدیرکل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما عنوان کرد: هر ساله در ماه های ابتدایی سال مرکز پژوهش ها در خصوص شعار سال کتابی منتشر و نکات مورد نیاز برنامه سازان را در اختیار آنها قرار می دهد؛ ویراست کتاب شعار سال جاری ۷ فروردین منتشر و در اختیار شبکه ها قرار گرفت؛ مجموعه کامل این کتاب تا خرداد ماه منتشر می شود.

رونمایی از کتاب “ساخت ایران”

در پایان این نشست از ۱۱ عنوان کتاب منتشر شده توسط اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما با عناوین “دین در سینمای شرق و غرب”، “رهیافتی به رئالیسم و سینما”، “مجموعه مقالات؛ کودک و بازی های رایانه ای”، “ایده ها؛ دستینه ای برای برنامه سازان”، “ساخت ایران”، “رویارویی اجتماعات دینی و رسانه های نوین”، “هادی امت”، “بررسی نقش رسانه در پیشگیری و ترویج شایعه”، “راهنمای امید” و مجموعه معرفی کارشناسان معارف اسلامی و پیش شماره فصلنامه رسانه و سبک زندگی اسلامی، رونمایی شد.

انتهای پیام