تبیین “جایگاه و نقش حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت”



نشست “جایگاه و نقش حوزه علمیه در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت” با حضور مسئولان، طلاب و اساتید حوزه علمیه ولیعصر (عج) و همچنین نماینده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش دوستی دانلود،حجت‌الاسلام قربانی معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز و مدیر موسسه میراث شیعه در این نشست تخصصی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت:  ایجاد گفتمان نخبگانی و عمومی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است و حوزه علمیه باید در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی؛ تولیدی، حاکمیتی و… گفتمان‌سازی کند. 

وی در توضیح مفهوم “الگو” بیان کرد: الگو یک «چارچوب انسجام بخش‌» به «برنامه‌های توسعه‌ای کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی یا سیاست‌های پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت» است؛ هر الگوی پیشرفتی باید تضمین کنندهی استقلال کشور باشد؛ یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمیِ مدل پیشرفت در دهه‏ی پیشرفت و توسعه است. 

 وی با اشاره به هدف تدوین الگوی پیشرفت تاکید کرد: پیشرفت کشور و تحولی که به پیشرفت منتهی میشود، باید طوری برنامه‏‌ریزی و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالی برسد و انسان در آن تحقیر نشود. در اینگونه پیشرفت، هدف، انتفاع انسانیت است، نه طبقه‏‌ای از انسان؛ پیشرفتی که می‌خواهیم بر اساس اسلام و با تفکر اسلامی تعریف کنیم برای کل بشریت و برای انسانیت است. 

  

توضیح مفاهیم “الگو، پیشرفت، اسلامی و ایرانی”

  

وی در توضیح مفهوم “الگو” بیان کرد: الگو یک «چارچوب انسجام بخش‌» به «برنامه‌های توسعه‌ای کشور، دولت و مجلس شورای اسلامی یا سیاست‌های پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت» است؛ هر الگوی پیشرفتی باید تضمین کننده‏ استقلال کشور باشد؛ یعنی استقلال، یکی از الزامات حتمیِ مدل پیشرفت در راه‏ پیشرفت و توسعه است. 

 حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به هدف تدوین الگوی پیشرفت تاکید کرد: پیشرفت کشور و تحولی که به پیشرفت منتهی می‌شود، باید طوری برنامه‌ریزی و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالی برسد و انسان در آن تحقیر نشود. در اینگونه پیشرفت، هدف، انتفاع انسانیت است، نه طبقه‏ ای از انسان؛ پیشرفتی که می‌خواهیم بر اساس اسلام و با تفکر اسلامی تعریف کنیم برای کل بشریت و برای انسانیت است. 

وی با بیان این‌که پیشرفت برای همه‏ کشورها و همه‏ جوامع عالم، یک الگوی واحد نداشته و پیشرفت یک معنای مطلق ندارد، افزود: شرایط جغرافیای سیاسی، شرایط طبیعی، شرایط انسانی و شرایط زمانی و مکانی- در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد. ممکن است یک مدل پیشرفت برای فلان کشور یک مدل مطلوب باشد و همان مدل برای کشور دیگر نامطلوب باشد. بنابراین یک مدل واحدی برای پیشرفت وجود ندارد. پیشرفت در کشور ما با “شرایط تاریخی، جغرافیایی، سرزمینی، وضع ملت، آداب، فرهنگ و میراث” الگوی ویژه‏ خود را دارد که باید آن را جستجو کرده و آن الگو را پیدا کنیم. این الگو کشور ما را به پیشرفت خواهد رساند. 

معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز با بیان این‌که مفهوم «ایرانی» در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز نقش فعال حوزه را مضاعف می‌کند، افزود: علاوه بر انطباق چنین الگویی با شرایط تاریخی، شرایط جغرافیایی، شرایط فرهنگی، شرایط اقلیمی و جغرافیای سیاسی، طراحان این الگو متفکران ایرانی هستند و الگو را بر اساس آنچه که لازم بوده و مصلحت کشور است طراحی می‌کنند. 

وی با بیان این‌که چرا این گونه الگو را الگوی ایرانی می‌نامیم، خاطرنشان کرد: چرا که این الگو با فکر و ابتکار ایرانی به دست می‌آید. 

وی با تاکید بر این‌که قید «اسلامی» نیز در الگوی اسلامی ایرانی پشرفت اهمیت حضور حوزه را روشن می‌کند، بیان کرد: این الگو اسلامی است چرا که بر مبانی نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسان‏شناختی اسلام استوار است و تکلیف بررسی و ارائه این مبانی و مدلی برای آن متوجه حوزه علمیه است. 

حجت‌الاسلام رحیم قربانی با بیان اینکه اگر حوزه علمیه مباحث اسلامی را در تمامی ابعاد به صورت تطبیقی ارائه ندهد در نتیجه مهندسان و متخصصان از “الگوی اسلامی” در رابطه با امور جامعه (راه‌سازی، پل سازی و سایر امور شهری و انسانی) بی اطلاع خواهند بود. 

وی با تأکید بر اینکه انتظار مقام معظم رهبری از جامعه حوزوی مدلسازی است، گفت: نخبگان حوزه‌های علمیه باید مدل سازی کرده و از مباحث صرفا نظری و بدون کاربرد اجتناب کنند. 

وی با اشاره به نکاتی که در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شده است، افزود: تعیین حدود محتوای مباحثی چون خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی، ارزش شناسی و مبانی دین شناسی مستقیما متوجه حوزه علمیه است. 

 تشریح وظایف حوزه‌های علمیه در تدوین “الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت “

 حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به وظایف حوزه‌های علمیه در مورد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با اشاره به اینکه ۱۸ تدبیر از تدابیر این سند بطور مستقیم یا غیر مستقیم مرتبط با حوزه علمیه است، تاکید کرد: تدوین و نگارش مبانی الگو از جمله وظایف حوزه علمیه است، چرا که دین اسلام تمامی الگوها و مطالب را یکجا و واضح بیان نکرده، از این رو حوزه‌های علمیه باید در تمامی ابعاد جامعه نظام سازی و مبناسازی کنند. 

 وی تدوین و نگارش اصول و ضوابط الگو را دیگر وظیفه حوزه علمیه در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانست و گفت: بعد از مشخص شدن مبانی باید ضوابط و اصول مناسب با هر مبنا تدوین شود، چرا که برخی مبانی، اصول و ضوابط خاص خود را دارند. 

 وی در ادامه تاکید کرد: تدوین و نگارش قواعد و شاخص‌های الگو تحت عنوان “شاخص سازی”، تدوین و نگارش نظام‌های منطبق با الگو تحت عنوان “نظام سازی”، ارائه طرح‌ها و نمونه‌های کاربردی برای الگو تحت عنوان “مدل سازی” از دیگر وظایف حوزه‌های علمیه در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. 

 معاون پژوهش جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز عمل به این وظایف را توسط حوزه‌های علیمه بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف باید حلقه‌های علمی در خصوص الگو تشکیل داده، از کارهای شخصی نخبگان حوزه علمیه استفاده کنیم و ستادی برای پیگیری کارهای انجام شده و پشتیبانی تشکیل داده و همچنین تحولات حوزه‌های علمیه را مدیریت کنیم. 

به الگویی متناسب با زیست بوم کشور نیاز داریم

علی اصغر ربیعی مسئول بخش حوزوی کمیته جوانان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز در این نشست تخصصی بیان کرد: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در استانهای مختلف کشور در بدنه دانشگاه و حوزه بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کرده و ظرفیت‌های مرکز را بطور ملموس معرفی می‌کند تا موارد از طریق این مراکز علمی پیگیری شود. 

 وی با معرفی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ظرفیت‌های آن تاکید کرد الگوهای موجود در حوزه سیاسی اجتماعی فرهنگی و غیره در جامعه ما برگرفته از اسلام و زیست بوم ایران نیست این موضوع آسیب هایی را به جامعه تحمیل می کند، از این رو کشور ما برای پیشرفت پایدار به یک الگوی بومی- ایرانی- اسلامی نیاز دارد. 

 وی در این خصوص افزود: مقام معظم رهبری در همین راستا بر تاسیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تاکید کردند تا اساتید حوزه و دانشگاه گردهم آمده و الگویی برای پیشرفت کشور مبتنی بر مسائل ارزشی- اسلامی- ایرانی و بومی تدوین کنند تا منطبق بر زیست بوم جامعه باشد. 

ربیعی با اشاره به اینکه جامعه ما به الگوی پیشرفتی نیاز دارد که کشور را به عنوان الگوی تمدن اسلامی در دنیا معرفی کند، گفت: تعمیق و توسعه تفکر، تحقیق و نظریه پردازی درباره مبانی، اصول، شاخص ها و دیگر ابعاد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ایجاد و حفظ فضای گفتمانی اصیل و قوی در حوزه و دانشگاه و در سطح جامعه حول محور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و طراحی و تدوین پیش نویس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی از جمله رسالت‌های مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. 

ایجاد “تمدن نوین شیعی” رسالت‌ اصلی شیعیان در جهان امروزی است

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز نیز در این نشست تخصصی با اشاره به وجود پنج مدرسه علمیه در تبریز، اظهار کرد: این مدارس علمیه با محوریت مدرسه علمیه ولیعصر(عج) تبریز که جزو حوزه‌های علمیه شاخص استان است، فعالیت می‌کنند. 

حجت‌الاسلام جواد ارجمندی با اشاره به این‌که حوزویان جوان تبریز دغدغه دارند تا پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه علمیه تبریز ایجاد کنند، افزود: معتقدم که حوزویان جوان تبریز مباحث این نشست را به خوبی دریافت می‌کنند و در رابطه با ایجاد تمدن نوین شیعی که از رسالت‌های اصلی شیعیان است، کمر همت خواهند بست.

انتهای پیام